Helyszín: kórházi folyosó. Anya kilép egy kórteremből, Péter sietve érkezik.
Péter: (liheg) Szia, Anya. Jöttem, ahogy tudtam!
Anya: Legalább felváltasz. Hazaugrom a cuccaiért.
Péter: Hogy van?
Anya: Nem túl jól. Infarktus.
Péter: Ó, te jó ég! A harmadik?
Anya: A harmadik. De ne mondd meg neki! Az orvos szerint kész csoda, hogy még él, a legkisebb izgalom is elviheti. Próbálj úgy viselkedni, mintha nem lenne akkora a baj.
Péter: Bízd csak rám. Színész vagyok, vagy mi!
Anya: Na, ja. Apád meg a legkönyörtelenebb kritikusod. Mindig észrevette, ha hamisan játszol.
Péter: Az igaz. Az egész szakma retteg az éles szemétől. De sokat fejlődtem…
Anya: Elhiszem, fiam. Na, menj!
Anya ki. Péter bemegy a kórterembe, ahol Apa fekszik.
Apa: (mormog) Bazmeg, bazmeg, bazmeg, bazmeg…
Péter: Szia, Apa.
Apa: Hmm?... Szia. Mi az, otthagytad a… harmadik felvonást?
Péter: Igen. Siettem hozzád.
Apa: Miért? Vége, mi?
Péter: Nem! A doki szerint van remény.
Apa: Áh! Hazudik... Vége... Pedig épp kezdtem belejönni... Anyád hol van?
Péter: Mindjárt jön, csak összekészíti a holmijaidat.
Apa: Szép nagy bőröndbe pakoljon..., hosszú útra lesz.
Péter: Túléled. Erős vagy.
Apa: Fenéket. De jobb is..., hogy kettesben vagyunk... Mi volt ma este?
Péter: Siker. Zabálták.
Apa: Ühm… És te? Jó voltál? Kivételesen?
Péter: Apa! Nem lehetnél egy kicsit könyörületesebb velem? Legalább most.
Apa: Könyörületre… csak a gyengéknek van… szükségük. Az legyek veled?
Péter: Ne! A profik gonoszak. És erősek.
Apa: Helyes. Te ne legyél… gyenge. Velem se. Nyugodtan… köpj csak szemen.
Péter: (meghökken) Hogy én köpjelek szemen téged?
Apa: Aha...
Péter: Mi okom lenne rá?
Apa: Hát… egy biztosan van.
Péter: Mi?
Apa: Ülj ide! El kell mondanom valamit... Nem fogsz örülni neki.
Péter: Inkább pihenj!
Apa: De, de, elmondom! Túl nagy a teher. Régi adósságom ez... feléd.
Péter: Akkor mondd!
Apa: Nem te..., nem te... Jajhhh..! Bassza meg, de nehéz! Amikor összeházasodtatok Annával...
Péter: Igen?
Apa: ... és nálunk laktatok..., mindig tudtam, hogy mikor... szeretkeztek...
Péter: (nevetve) Igen?
Apa: Igen. Mert Anna olyan... hangosan élvezett.., és akkorákat nevetett..., sikongva kacagott...
Péter: Igen...
Apa: Irigyeltelek. Anyád sose volt... ennyire felszabadult... szex közben...
Péter: Értem.
Apa: Egy nap.., mikor te a kórházban voltál... tudod, a légmelleddel.., bementem a szobátokba... Anna az ágyon feküdt, köntösben; tanulta a szövegét... Olyan csábítóan édes volt.. Tekintetében a meglepett vérnő kíváncsisága.., a teste lágy lankái.., a dereka hívogató ereszkedése.., a feneke hetyke domborodása.., a melle puha lüktetése... kamaszos rajongással és vágyakozással töltöttek el... Gyönyörű volt.., igézően gyönyörű...
Péter: És..?
Apa: És én... ajánlatot tettem neki... Azt mondtam.., sztárt csinálok belőle, ha... engem is olyan... földöntúli gyönyörben részesít.., mint téged...
Péter: (remegve) És?!
Apa: Hát.., sztár lett.., nem?
Péter: B-b-belement.
Apa: Bele.
Csend
Apa: De... ez még nem minden... Olyan... vad volt.., olyan... szenvedélyes.., hogy mire a védekezésre... gondolhattam volna.., már megtörtént a baj...
Péter: T-t-terhes lett.
Apa: Igen. Gergővel... Nem akarta... elvetetni... Ismered a hülye... elképzeléseit az... eleve elrendelésről...
Péter: Tcc! Igen...
Apa: Szóval.., a lényeg, hogy nem te vagy..., nem te vagy Gergő apja... Bocsánatot kérek... És most köpj szemen... nyugodtan...
Csend
Péter: Tudtam.
Apa: Mit?
Péter: Amit most elmondtál. Tudtam. Már régóta tudom.
Apa: Nem igaz!
Péter: De.
Apa: Hiszen remegsz egész testedben.
Péter: Hhhh..!
Apa: Csak kímélni akarsz!
Péter: Nem...
Apa: Istenem! Komolyan? Ekkora nagy ember vagy, fiam?!
Péter: Óh...! Csak egy színész...
Apa: Ember vagy...! Tudtad, és mégis hallgattál? Tiszteltél mint apádat, sőt, időnként csodálatot színleltél, ami mellesleg marha jól esett, és soha... soha egy szemrehányás.., soha egy vádló tekintet.., semmi?
Péter: (hisztérikusan felnevet) A mi vérünk, nem igaz?
Apa: Tudtad? Hah! Ez őrület! Micsoda megkönnyebbülés..!
Rövid csend
Apa: Tudtad?
Péter: Igen, tudtam.
Apa: Én meg... Kidobtam 15 évet az életemből, te istentelen fasz!
Péter: Csssst! Nyugalom...!
Apa: Tizenöt éve fojtogat a bűntudat, bénít meg a rémület, hogy mi lesz, ha egyszer majd rájössz? Tizenöt éve egyszer sem írtam le a morál, a tisztesség vagy erkölcs szavakat a kritikáimban, mert szégyenletesen parányinak és mocskosnak éreztem magam e magasztos fogalmakhoz! Tizenöt éve kerüllek, és kerülöm anyád pillantását is! És te hagytad! Hagytad, hogy vergődjek, felőröljön a lelkiismeret furdalás!
Péter: (rémülten körülnéz) Én nem…
Apa: A büdös kurva anyádat, te mocsok kis tetű, hát ezért tartottam magam távol a fiamtól tizenöt éven át?! Nem mertem sem apja, se nagyapja lenni annak a szerencsétlen gyereknek! Ennyire geci vagy, bazd meg, hogy nincs benned semmi szánalom?
Péter: Apa, az istenért, fel ne izgasd magad!
Apa: Hát ember vagy te?! Van benned akárcsak szikrája is az emberségnek? Csak némi apró morzsalék, ami összeadna egy kicsi irgalmasságot? Te idióta barom! Hazug, képmutató, szenvtelen, érzéketlen barom vagy, aki... ahhkkk... ahhhkkk...
Péter: Apa, ne csináld ezt! Apa!
Apa: Hú, bazd meg, ez nagyon fáj...!
Péter: Apa! El ne menj... Itt ne merj hagyni...
Apa: A rohadt anyját, de fáj..! A kurva életbe...! (hörög, meghal)
Péter: Itt ne merj hagyni, te szemét! Hallod? Hallod, te istenverte strici?! Itt ne merj hagyni egyedül! (sír)
Apa fehér hálóinges teste közben egy hinta segítségével kiemelkedik az ágyból. Az öreg szelíd, gyermeki mosollyal ül a hintában, s emelkedése közben két másik hinta ereszkedik a színtérbe. Az egyikben János ül, a másikban Ibi.
János: Tiszteletem, Főszerkesztő úr!
Ibi: Jó estét, Tanár úr!
Péter: Szemétláda!
Apa: Jó estét. Ti is?
János: Igen.
Péter: Honnan tudhattam volna? Éppen te?
Ibi: Mi is éppen úton vagyunk.
János: Be tetszik majd jönni a színházba?
Apa: Talán be. Ha nem lesz jobb dolgom, vagy ha lesz mit mondanom.
Péter: Miért kell neked folyton pofáznod, mi?! Miért kellett elmondanod? És most? Most mi lesz?!
Ibi: Megnézhetjük, mit csináltunk jól...
János: ... és mit rontottunk el.
Péter: Mit kezdjek most ezzel? Fogalmam se volt róla.... Átkozott szarházi vagy, tudod?
Apa: Nem érdekel. Silány volt az egész.
Péter: Mi értelme volt?
János: Nekem sok minden tetszett. A színek, a fény, a sebesség, a ritmus...
Péter: A fájdalom?
Ibi: ... a tánc, a formák, a vágy, a gyönyör, a test!
Apa: Mondom, talán benézek.
Ibi: Akkor ott találkozunk!
János: Viszlát, Főszerkesztő úr! (balra el)
Ibi: Ég önnel, Tanár úr! (balra el)
Apa: Minden jót!
Péter: (sír) És én most hogy neveljem? A fiadként? A fiamként? Hogy bánjak vele, mi?!
Apa: Ahogy én veled. Könyörtelenül. S ahogy te velem. Emberként.
Hírek
Elkészült életem talán legnyomasztóbb szinkronja a Hupikék törpikék élőszereplős/animációs moziváltozatához. Generációk kedvenc sorozatának szereplőit újra szinkronizálni az eredeti hangok kényszerű nélkülözésével igen hálátlan feladat, és pontosan tudom, hogy nem úszom meg anyázás, illetve hülyézés nélkül.
Ha csak szóba kerül a sorozat, mindenkinek két színészóriás, két ikon ugrik be: Sinkovits Imre, a sosem haragvó, szeretettel kormányzó Törpapa szerepében, és Haumann Péter, az önmaga gonoszságába szerelmes, őrült és habókos varázsló, Hókuszpók zseniális megszólaltatójaként. Sinkovits Imre azonban már nincs közöttünk, a maga mögött hagyott űrt senki sem képes betölteni, ő egyike a pótolhatatlan színművészeinknek. Haumann Péter pedig hosszú töprengés után végül úgy döntött, nem vállalja az ezúttal élőszereplőként tobzódó, a negyvenes éveiben járó Hank Azaria által játszott Hókuszpók szinkronizálását.
Mit lehet ebben a helyzetben tenni?
1. Meg lehet próbálni valamiképpen utánozni az eredeti hangokat. Csakhogy mind Sinkovits Imre, mind Haumann Péter olyan egyedi, megimételhetetlen színjátszást és ízt képviselt, ami eleve reménytelenné tette volna az efféle vállalkozást.
2. Újra kell alkotni a törpikék és Hókuszpók hangját. Ennek meg az a túlbecsülhetetlenül nagy kockázata, hogy a sorozat ismerői és rajongói csalódni fognak, mert kedvenc szereplőik nem kedvenc hagjukon szólalnak meg. Természetesen tisztában voltunk ezzel a kockázattal, mégis ezt a megoldást kellett választanunk. A moziváltozatban senki sem kaphatta vissza régi, 25 évvel ezelőtti hangját. Az új szinkronnál minden törekvésünk arra irányult, hogy szűz füllel hallgatva minden percében élvezhető, vicces, kalandos, játékos filmhangot készítsünk, kiaknázva a Tóth Tamás szellemes szövegében rejlő összes lehetőséget, és hogy minden szereplő olyan egyéni, jól azonosítható stílusban beszéljen, hogy egy gyerek - hupikék törpplüssökkel való játszás közben -, vagy az anyukája/apukája - mesélés közben - egymaga megszólaltathassa az összes karaktert.
Ma elkészült a Clint Eastwood rendezte Hereafter c. film szinkronváltozata. A magyar forgalmazó Azután címmel jelenteti meg DVD-n. A főbb szereplőknek Stohl András, Zsigmond Tamara, Fullajtár Andrea, Bogdányi Titanilla, Anger Zsolt, Harsányi Gábor és a kiskamasz Glósz András kölcsönözte a hangját.
Clint Eastwood megint érzékenyen dolgozott fel egy mindenkit érdeklő, ám sokak által megmosolygott témát, a túlvilág kérdését. Miközben a film minden percéből árad a profizmus, a rendező egészen hihetetlen emberséggel, szeretettel vezeti színészeit. Halálbiztosan érez rá a lélekbe markoló, drámai pontokra, és nem kapkod. Kivárja, hogy a színészek minden apró rezdülése felszínre bukkanjon, hogy a szereplők elhiggyék azt, amit el akarnak (és el is tudnak!) hitetni. Ott, a szemünk láttára, velünk együtt élik meg mindannyiunk atavisztikus tragédiáit.
A magyar művészek az első másodpercben felismerték, hogy egy nem mindennapi művel van dolguk, s ennek megfelelően szívüket-lelküket beletették a produkcióba, sokszor engem is meglepve magasan léc feletti teljesítményükkel. Fullajtár Andra például valóságosan is kiborult, igazi könnyeket sírt, mikor elszakították az anyától egyetlen életben maradt gyermekét. Megrázó és szép pillanatok voltak.
Ajánlom mindenkinek. Aki hisz, annak azért, aki meg nem, annak azért.
Szavazás